Vi får ofta frågor hur Matomo och Google Analytics (nedan kallat GA) skiljer sig åt. Därför har jag översiktligt listat de största skillnaderna i den här artikeln. Och funderar ni på att byta till Matomo, kan jag säga att ni behöver inte vara oroliga. Vana användare av GA lär sig snabbt Matomo.

Notera att denna artikeln jämför Universal Analytics och inte Google Analytics 4 (GA4).

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

Här följer några exempel på likheter i funktion, även om namnet ibland skiljer sig åt.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Skillnader mellan Google Analytics och Matomo

Här följer de skillnader vi tycker är viktigast att känna till.

Tjänst eller Open Source

Den kanske viktigaste skillnaden är att GA är en proprietär molntjänst som ägs av amerikanska Google (bolaget heter numera Alphabet, men vi kallar det Google fortsatt för enkelhetens skull), medan Matomo är Open Source. Det betyder att koden för Matomo utvecklas publikt och att den är fri för vem som helst att ladda ner.

Du kan givetvis köpa Matomo som en molntjänst från företag som paketerar och uppdaterar tjänsten löpande och driftar den på svensk infrastruktur. På Digitalist erbjuder vi den tjänsten för våra kunder som så önskar.

Basversionen av GA tillhandahålls "kostnadsfritt" av Google mot att du delar med dig av dina användares data till Google.

GDPR - Privacy

GA innebär stora utmaningar utifrån GDPR eftersom tjänsten ägs av ett amerikanskt bolag med servrar i USA, vilket gör att dina besökares IP adresser och beteendemönster röjs såväl till Google som till amerikanska myndigheter (vilket inte är kompatibelt med GDPR).

Matomo går att sätta upp så att det stödjer GDPR fullt ut, men notera att man behöver ha koll på hur man sätter upp Matomo för att följa lagstiftningen. I Matomo finns det verktyg som hjälper dig att följa GDPR och en hel sektion i administrationssidorna handlar om privacy.

Åtkomst och ägarskap av data

I GA ligger data i Googles servrar och det betyder att ditt data ligger på många platser inom Googles infrastruktur. Om du kör Matomo kan du ha full kontroll på var datat hamnar och vem som har tillgång till det, eftersom du kan välja vem som skall ta hand om systemet och var servern ligger rent fysiskt.

Full data eller samplingar

I Matomo kan du lagra alla data som samlas in så länge du vill medans du i den fria versionen av GA kan uppleva att data blir samplat (dvs Google baserar rapporter som visas på en delmängd av datar för att spara på resurser.) I Google 360 (betalversionen) får du lagra all data.

Anpassningar och att utöka med mer funktioner

Matomo är en mjukvara som du eller den leverantör du anlitar kan anpassa utifrån era behov. Ni får ju full tillgång till koden. I Matomo kan du installera färdiga plugins - det finns båda fria plugin och premium plugins - och du kan även skriva egna plugins till Matomo eller göra andra anpassningar. Vi på Digitalist har utvecklat flera egna unika plugins i samarbete med våra kunder.

GA däremot kan endast anpassas genom den konfiguration som finns i gränssnittet. I GA finns fler färdiga integrationer mot andra plattformar eftersom Google så länga varit marknadsledande. Google erbjuder tex Optimize för att göra A/B tester och content targeting eller som sagt Google Datastudio, dessa produkter är väldigt väl integrerade med GA. I Matomo världen sker denna typ av utökning genom plugins.

Exempel på några kraftfulla premium  plugins till Matomo

Integrationer och APIer

I den fria versionen av GA kan du hämta ut vissa delar av ditt data via APIér men du har inte full access. För detta krävs Google 360 (betalversionen).

I Matomo finns APIer som gör att du kan hämta ut nästan vilket data som helst och du kan även skriva egna SQL frågor för att på så sätt hämta data direkt från databasen.

Visualiseringslösningar

Google erbjuder sedan flera år Google Datastudio som är ett utmärkt verktyg för att skapa visualiseringar och som gör det möjligt till mer avancerad explorativ analys av din data.

För Matomo finns inget färdigt alternativ utan du behöver integrera Matomo själv mot verktyg via Matomos APIer. På Digitalist har vi till exempel en integration mot Apache Superset som vi kopplat mot en datasjö (Apache Druid) dit vi exporterat rådata från Matomo.

TagManager

Att sätta upp spårning sker enklast med hjälp av en Tag Managers idag. Både Matomo och GA erbjuder en TagManager som fungera på liknande sätt. Google TagManager har kommit längre i sin livscykel och erbjuder därmed fler färdiga taggar för att tex integrera andra produkter och tjänster, det finns även massor av community taggar man kan importera vilket är trevligt.

I Matomos TagManager kan man alltid integrera dessa tjänster ändå, men det behöver ske med hjälp av att man lägger in Javascripten manuellt, det påverkar inte funktionaliteten men kräver såklart att man har lite mer koll på kod. En fördel med Matomos TagManager är att man kan utveckla egna taggar och spara ner dem för återkommande konfigurationer.

Logga persondata

En kontroversiell fråga i dessa GDPR-tider är att prata om nyttan med att ibland lagra persondata, men faktum är att du ju faktiskt i vissa fall både vill och får göra detta (om du har ett medgivande). Med Matomo är det inga problem och om du satt upp Matomo så att du vet var datat finns och vem som har access till datat kan du ju dessutom rensa och bearbeta datat över tid på ett säkert sätt.

I GA får du inte lagra persondata (det är en del av avtalet i GA), vilket är kanske lite motsägelsefullt eftersom all profilering (vilket webbanalys är) är att betrakta som persondata enligt GDPR.

Vill du veta mer om Matomo?

Är du nyfiken på Matomo så har vi ett antal artiklar som hjälper dig vidare och tveka inte om att ta kontakt med oss om du vill veta mer eller få en demo.

Kom igång med Matomo

Läs om Digitalists Matomo erbjudande

Matomo FAQ

Hur gör du om du får in persondata i din webbanalys?

No items found.