UX Anton

UX och tillgänglighet med Anton Björsell

Matts Hildén
2021-06-01

Hej Anton, beskriv vad tillgänglighet är!

Tillgänglighet på Digitalist handlar om att alla ska ha lika enkel tillgång till information, till exempel på en webbplats. Samhället idag förutsätter att alla måste kunna sköta allt större delar av sitt liv via digitala plattformar. Vi på Digitalist jobbar med tillgänglighet för att säkerställa att så många som möjligt kan använda de digitala lösningar vi levererar. Det handlar om rätten till att vara en del av samhället, oavsett vilken typ av förutsättningar du har. Företag och organisationer har allt att vinna på att så många som möjligt kan ta del av deras erbjudande. Det är både bra service och ett sätt att i slutändan öka kundkretsen. I slutändan vinner alla på tillgänglighet.

Vad jobbar du med?

Jag jobbar som användbarhetsdesigner och tillgänglighetsspecialist. Kortfattat så värnar jag om att det vi gör ska vara användarvänligt, det vill säga: lätt att förstå och enkelt att använda. Tillsammans med ett gäng kollegor jobbar jag även med att förbättra tillgänglighetsarbetet på Digitalist.

Hur kommer det sig att du började jobba med tillgänglighet?

Som designer vill du i slutändan lösa problem på sätt som gör det till en trevlig upplevelse för slutanvändaren. Tillgänglighet är en naturlig del av det och något som jag alltid bär med mig. Ju fler människor som blir hjälpta, desto bättre är min lösning, och då har jag även lyckats hjälpa uppdragsgivaren.

Varför är det här viktigt för företag och organisationer?

Tillgänglighet handlar inte bara om rullstolar eller nedsatt hörsel, utan om människors olika behov. När vi hjälps åt och inkluderar fler människor och dess behov i lösningen, ökar vi ju också potentiella kunder eller liknande åt företaget/organisationen. Ett exempel är restaurangbranschen, där vegetariska rätter länge ansågs som olönsam “specialkost”. Nu har vindarna vänt, och man har insett att det tvärtom är otroligt lönsamt att betrakta annorlunda behov som en möjlighet istället för en belastning.Utöver att det är vetenskapligt klarlagt att tillgänglighet, som exemplet ovan beskrev, i slutändan nästan alltid är en tydlig vinstaffär, finns det även lagar och regler. I både Sverige och på EU-nivå finns det en mängd lagar som både direkt och indirekt reglerar faktiska krav kring hur tillgängliga olika saker ska vara. Det finns exempel på tillfällen där bötesbelopp delats ut via svensk domstol för att man inte haft en tillgänglig hemsida. Med andra ord är tillgänglighet verkligen en lönsam affär i slutändan.

Hur tar man reda på sitt företags/organisations behov av tillgängliga lösningar?

Ett första steg som går snabbt och billigt är att helt enkelt låta någon testa produkten/lösningen som inte är en kollega. Försök om möjligt sätta den i händerna på en “icke-typisk” användare för att få nya perspektiv. Utvecklar du en jogging-app kanske det är lätt att man fokuserar på hurtiga löpare som är unga vuxna, men jag lovar att det blir betydligt mer givande resultat om man även kompletterar med löpare som exempelvis är pensionärer eller personer som är nyfikna och otränade men som vill börja komma igång med träning. Vi på Digitalist hjälper mer än gärna till och utvärderar er produkts/lösnings tillgänglighet utifrån olika perspektiv. Utöver tillgänglighets- och användbarhetsgranskningar erbjuder vi såklart också hjälp med att utveckla och designa bra lösningar.

Vilka är de vanligaste missförstånden kring tillgänglighet?

Oftast är det lätt att tro att tillgänglighet handlar om människor med “klassiska” funktionsvariationer. Men som nämnt innan handlar tillgänglighet om mer än rullstolar och glasögon. Exempelvis var röstassistenten Siri på iPhone från början en okänd funktion för funktionsvarierade, men nu är röststyrning en av de absolut hetaste funktionerna techgiganterna konkurrerar om att förfina och marknadsföra. Bra design vinner alla på i slutändan.Det kan kännas krångligt eller kostsamt, men forskarkåren är samstämmig kring att bra tillgänglighet oftast är en vinstaffär. Känns det krångligt finns det alltid hjälp att få, exempelvis av oss.

I vilket läge gör tillgänglighet mest nytta?

Tillgänglighet är mer en inställning än ett verktyg. Effektivast och mest lönsamt blir det givetvis att lägga en bra grund under projektstarten. Har projektet redan pågått ett tag kan vi alltid gör en nulägesanalys och ta fram åtgärdsförslag. Det är aldrig för sent att tänka tillgängligt!

Vad har du för tips om man vill veta mer om tillgänglighet?

Prova att möta människor du vanligtvis kanske inte träffar, eller testa produkter/aktiviteter med någon som inte fungerar på samma sätt som du. Något som många brukar fascineras av är hur extremt effektivt människor utan syn använder smartphones.

Kontakta Jenny!

Kontakta Anton!
No items found.

Var inte blyg, kontakta oss!

Vill du istället prata med en av våra kundansvariga direkt? Klicka här!