Kundcase

Stockholms Handelskammare

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation med en ambitiös vision: Att Stockholm ska bli Europas bästa huvudstadsregion. Under 2020 tog man fram en ny grafisk profil – och ville i samma veva göra om sin webbplats. 

Problemet

Förutom att webbplatsen inte linjerade med den nya grafiska profilen, var den omodern och contenttung. “Den hade inte fått så mycket kärlek” som en i projektgruppen uttryckte det. 

Dessutom ville Stockholms Handelskammare att webbplatsen skulle arbeta mer för organisationen: Den skulle stödja medlemsrekrytering och bygga varumärket. 

Målet

Målet var en modern webbplats med aktuellt innehåll. Den nya sajtens uppdrag var bland annat att 

  • Bygga varumärket - Att bli europas bästa huvudstad för företag och människor. Såsom visionen är idag; “Vår vision: Europas bästa huvudstadsregion 2035”
  • Ge besökarna en bättre användarupplevelse på webbplatsen 
  • Skapa en plattform för digitala möten då det blir allt vanligare 
  • Stödja medlemsrekrytering

Lösning

Baserat på den nya varumärkesidentiteten tog vi fram en ny design för webbplatsen. Eftersom den gamla webbplatsen var svårnavigerad fokuserade vi på att ta fram ny struktur, nya flöden och tydligare ingångar. Idag ligger det viktigaste centralt på sajten. Det ska vara enkelt att hitta rätt. 

”Med vår nya webbplats har vi fått en flexibel och samtida hemsida väl förankrad i Stockholms Handelskammares varumärke. Paketeringen är intuitiv och informationen lättåtkomlig oavsett digital device. Vilket svarar upp väl mot det faktum att vi har en bred målgrupp med flera olika behov som måste tillfredsställas. Vi är väldigt nöjda med slutresultatet och känner att vi arbetat fram en lösning som vi kan leva med över tid vad gäller så väl design- som teknisk lösning.”  Hugo Mann, Marknadschef Stockholms Handelskammare

Att banta antalet sidor var också viktigt då det låg kvar mycket inaktuellt innehåll. För att säkerställa att inget onödigt content flyttades över migrerades allt innehåll manuellt. 

För att underlätta för redaktörerna tog vi fram standardfunktionalitet som kan återanvändas på valfria sidor. Webbplatsen är stor – men måste vara lättarbetad för redaktörerna. Som CMS valdes därför Drupal.

Idag finns “Digitala möten” på webbplatsen. Digitala möten är en allt viktigare verksamhet för Stockholms Handelskammare och har en central plats på sajten. Skillnaden med den nya webbplatsen är också att det är tydligt redan på startsidan om det ska vara eller pågår ett Digitalt event den dagen. 

Idag har Stockholms Handelskammare en webbplats som känns modern, lättnavigerad och som tydligare bidrar till organisationens vision.