Matomo webbanalys

GDPR-säker webbanalys med Matomo

Vi är experter på det GDPR-vänliga webbanalys-alternativet Matomo.

Boka demo!

GDPR-säker webbanalys, på svensk ISO-certifierad hosting, driven av grön energi. Du äger din egen data till 100%, den delas inte med andra aktörer och du kan när som helst begära ut din data.

Vår Matomo SaaS ger er full trygghet

  • Full separation av kunders miljöer
  • Full spårbarhet och automation av miljöer i en äkta molnlösning
  • Skalbart till enorma datavolymer, men ni betalar bara för det ni behöver. 
  • Övervakning av er insamling för att identifiera eventuell förekomst av persondata (tilläggstjänst)
  • Garanterad upptid på 99,98%
  • Vi har kollektivavtal

Kontakta oss för demo!

Vi hjälper dig med drift och införande av Matomo

  • Pluginen DigiTracking, som hjälper dig att sätta upp mycket mätning med väldigt lite konfiguration
  • Tillgång till teknisk support under kontorstid
  • Tillgång webbanalytiker som är experter på Matomo
  • Löpande tillgång till Matomo-utbildning
  • Kostnadsfria seminarier om Matomo

Vad kostar det?

Matomo med samtliga premiumplugins, kostar från 3995 per månad.

Ett helt ekosystem för webbanalytiker

  • Vi bygger en Dashboard-lösning som komplement till Matomo
  • Vi har ett enkätverktyg till Matomo
  • Plugins för att integrera mot Google Ads
  • Kompetens för att integrera CookieHub
  • Vi har en plugin för SIngle Digital Gateway (SDG) statistik för Your Europe.

Digitalist ❤️ Matomo=sant!

Att arbeta med webbanalys innebär att på olika samla in webbstatistik och sedan analysera den kvantitativa data du får in. Resultatet av en väl genomförd webbanalys blir att man skapar möjlighet till att fatta datadrivna beslut. Exempel på verktyg är Google analytics och Matomo. Det som är viktigt att tänka på är var datan som samlas in lagras. Vi rekommenderar att det sker på ett sätt där du som kund äger din egen data, vilket kan vara utmanande om man använder tjänster som hostas till exempel i USA.

Webbanalys ger svar på många viktiga frågor för företag och webbsajter: allt från hur besökare använder din sajt till hur din marknadsföring bidrar till företagets mål och intäkter. Att satsa på webbanalys är en smart investering i bättre svar på varför din webbplats och marknadsföring presterar som den gör. Insikterna som webbanalysen ger är grunden i en framgångsrik webb- och marknadsstrategi.

Lästips! Därför ska du välja Matomo istället för Google analytics.

Med erfarenhet från Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Lärarförbundet och många andra har vi under 10 år byggt upp Sveriges ledande team på Matomo och webbanalys. För dig som värnar om besökares integritet på dina webbplatser, intranät eller appar, kan vi snabbt och förutsägbart hjälpa dig komma igång.

Webbyrå med erfarna Matomo-konsulter

Med vår erfarenhet som digital byrå från såväl stora och komplexa som mindre organisationer hjälper våra konsulter er att nå nästa nivå i hur ni får fram och arbetar med era insikter. Vi har stött på de flesta utmaningarna och vet hur ni snabbast kommer vidare. Läs mer om Matomo i vår Matomo-blogg!

Matomo, tidigare känt som Piwik.

5 anledningar till att anlita Digitalist

  • Vi har under 10 år byggt upp ett eget affärsområde kring Matomo som växer under lönsamhet. Som digital byrå är vi en trygg partner i det långa loppet där du inte riskerar att plötsligt stå utan hjälp för att någon slutat.
  • Vi har gedigen applikationskunskap. Vi har stött på alla utmaningar - allt ifrån optimering av databaser hela vägen upp till hur en verksamhet ska tolka data - och stöttar dig oavsett behov.
  • Vi utvecklar egna plugins. Ett exempel är ett tillägg som löste problemet med  att man i Matomos Tag Manager saknade inställningsmöjligheter för att ställa in hur länge Matomos cookies skall sättas. Det är naturligtvis något många vill kunna styra mer detaljerat med tanke på GDPR. I kommande versioner av Matomo finns därför ett nytt fält där man per webbplats kan sätta ett värde i form av antal dagar som en cookie skall gälla.
  • Genom oss får du ta del av redan gjorda och kommande investeringar. Med vår hjälp matchas dina med andra kunders behov och så löser vi gemensamt ut dem.
  • Vi kan öppen källkod och allt som hör därtill. Vi är självklart aktiva i Matomo-communityn och bidrar till produktens utveckling. Vårt engagemang är genuint och finns i hela bolagets kultur.
  • Vi har ett unikt samarbete och kunskapsutbyte med de som utvecklar Matomo. Genom oss kan du vara med och påverka Matomos framtid.

Konsulter och utbildning

Utöver vårt erfarna Matomoteam erbjuder vi också konsulter och utbildning inom Matomo webbanalys.

Matomo i Sverige

Det finns ett flertal webbyråer som erbjuder Webbanalystjänster med kompetens kring Matomo i Sverige. Några exempel är Digitalist, Whitespace, Consid och Metamatrix. Det här tycker vi är bra, det visar att Matomo är ett robust val som stöttas av flera aktörer. Det finns idag två svenska aktörer som erbjuder applikationsförvaltning av Matomo: Digitalist och Whitespace.

Det finns dessutom många aktörer som erbjuder drift av Matomo, det är dock viktigt att förstå skillnaden mellan drift och applikationsförvaltning där aktören i det senare fallet dessutom har kompetens om produkten.

Det svenska Matomo.communityn består av ett antal individer som har engagerat sig i Open Source-projektet, och de flesta arbetar här på Digitalist. Digitalist deltog även som talare på den senaste internationella Matomo konferensen 2021 Matomo Camp

Digitalist anordna löpande frukostseminarier och utbildningar om Matomo och GDPR. Håll utkik på vår event-sida!

Hän kan du läsa vårt Matomo SaaS Personuppgiftsbiträdesavtal.

Kunder som använder Matomo

Vi hjälper dig komma igång med Matomo

  • Vi erbjuder en beprövad, GDPR-säkrad molntjänst på svensk infrastruktur.
  • Vi agerar rådgivare vid införande av Matomo.
  • Vi är experter på Matomos TagManager och hjälper till med spårning.
  • Vi hjälper till vid uppsättning av mätplaner så att ni samlar in rätt data.
  • Våra erfarna strateger hjälper dig tolka statistiken och vidta rätt åtgärder.

Kurser och utbildningar i Matomo

Vi utbildar såväl webbanalytiker som administratörer och utvecklare i Matomo och skräddarsyr ofta utbildningarna för att passa er kunskaps- och ambitionsnivå.

Matomo plugins och dashboards

Samla in kvalitativ data och kombinera med ren statistik. Gör dina SDG-exporter med en knapptryckning. Eller övervaka med larm att inte persondata hamnar i Matomo. Väljer du oss som leverantör får du ta del av nya plugins och features i takt med att de utvecklas av oss. Vi ger dig också tillgång till Matomos alla premium plugins för mer avancerade analyser och rapporter.

Skillnader mellan Google Analytics och Matomo

Här följer de skillnader vi tycker är viktigast att känna till.

Tjänst eller Open Source

Den kanske viktigaste skillnaden är att GA är en proprietär molntjänst som ägs av amerikanska Google (bolaget heter numera Alphabet, men vi kallar det Google fortsatt för enkelhetens skull), medan Matomo är Open Source. Det betyder att koden för Matomo utvecklas publikt och att den är fri för vem som helst att ladda ner.

Du kan givetvis köpa Matomo som en molntjänst från företag som paketerar och uppdaterar tjänsten löpande och driftar den på svensk infrastruktur. På Digitalist erbjuder vi den tjänsten för våra kunder som så önskar.

Basversionen av GA tillhandahålls "kostnadsfritt" av Google mot att du delar med dig av dina användares data till Google.

GDPR - Privacy

GA innebär stora utmaningar utifrån GDPR eftersom tjänsten ägs av ett amerikanskt bolag med servrar i USA, vilket gör att dina besökares IP adresser och beteendemönster röjs såväl till Google som till amerikanska myndigheter (vilket inte är kompatibelt med GDPR).

Matomo går att sätta upp så att det stödjer GDPR fullt ut, men notera att man behöver ha koll på hur man sätter upp Matomo för att följa lagstiftningen. I Matomo finns det verktyg som hjälper dig att följa GDPR och en hel sektion i administrationssidorna handlar om privacy.

Åtkomst och ägarskap av data

I GA ligger data i Googles servrar och det betyder att ditt data ligger på många platser inom Googles infrastruktur. Om du kör Matomo kan du ha full kontroll på var datat hamnar och vem som har tillgång till det, eftersom du kan välja vem som skall ta hand om systemet och var servern ligger rent fysiskt.

Full data eller samplingar

I Matomo kan du lagra alla data som samlas in så länge du vill medans du i den fria versionen av GA kan uppleva att data blir samplat (dvs Google baserar rapporter som visas på en delmängd av datar för att spara på resurser.) I Google 360 (betalversionen) får du lagra all data.

Anpassningar och att utöka med mer funktioner

Matomo är en mjukvara som du eller den leverantör du anlitar kan anpassa utifrån era behov. Ni får ju full tillgång till koden. I Matomo kan du installera färdiga plugins - det finns båda fria plugin och premium plugins - och du kan även skriva egna plugins till Matomo eller göra andra anpassningar. Vi på Digitalist har utvecklat flera egna unika plugins i samarbete med våra kunder.

GA däremot kan endast anpassas genom den konfiguration som finns i gränssnittet. I GA finns fler färdiga integrationer mot andra plattformar eftersom Google så länga varit marknadsledande. Google erbjuder tex Optimize för att göra A/B tester och content targeting eller som sagt Google Datastudio, dessa produkter är väldigt väl integrerade med GA. I Matomo världen sker denna typ av utökning genom plugins.

Exempel på några kraftfulla premium  plugins till Matomo

Integrationer och APIer

I den fria versionen av GA kan du hämta ut vissa delar av ditt data via APIér men du har inte full access. För detta krävs Google 360 (betalversionen).

I Matomo finns APIer som gör att du kan hämta ut nästan vilket data som helst och du kan även skriva egna SQL frågor för att på så sätt hämta data direkt från databasen.

Visualiseringslösningar

Google erbjuder sedan flera år Google Datastudio som är ett utmärkt verktyg för att skapa visualiseringar och som gör det möjligt till mer avancerad explorativ analys av din data.

För Matomo finns inget färdigt alternativ utan du behöver integrera Matomo själv mot verktyg via Matomos APIer. På Digitalist har vi till exempel en integration mot Apache Superset som vi kopplat mot en datasjö (Apache Druid) dit vi exporterat rådata från Matomo.

TagManager

Att sätta upp spårning sker enklast med hjälp av en Tag Managers idag. Både Matomo och GA erbjuder en TagManager som fungera på liknande sätt. Google TagManager har kommit längre i sin livscykel och erbjuder därmed fler färdiga taggar för att tex integrera andra produkter och tjänster, det finns även massor av community taggar man kan importera vilket är trevligt.

I Matomos TagManager kan man alltid integrera dessa tjänster ändå, men det behöver ske med hjälp av att man lägger in Javascripten manuellt, det påverkar inte funktionaliteten men kräver såklart att man har lite mer koll på kod. En fördel med Matomos TagManager är att man kan utveckla egna taggar och spara ner dem för återkommande konfigurationer.

Logga persondata

En kontroversiell fråga i dessa GDPR-tider är att prata om nyttan med att ibland lagra persondata, men faktum är att du ju faktiskt i vissa fall både vill och får göra detta (om du har ett medgivande). Med Matomo är det inga problem och om du satt upp Matomo så att du vet var datat finns och vem som har access till datat kan du ju dessutom rensa och bearbeta datat över tid på ett säkert sätt.

I GA får du inte lagra persondata (det är en del av avtalet i GA), vilket är kanske lite motsägelsefullt eftersom all profilering (vilket webbanalys är) är att betrakta som persondata enligt GDPR.

Vill du testköra Matomo? Eller få annan hjälp?

Ta kontakt med ett par av våra Matomo experter nedan, så hjälper de dig snabbt komma vidare! Vi har också lagt in de vanligaste frågorna i vår Matomo FAQ här.

Kontaktpersoner

Pär Andersson
menu
Kundansvarig

Pär Andersson

Epost
+46739965262
Tomas Persson
menu
Matomo- & öppen källkod-specialist

Tomas Persson

Epost
+46706000383

No items found.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!