Roligt att du är intresserad!

För att kunna ta del av innehållet behöver vi veta vem du är. Fyll i uppgifterna så kan du läsa inlägget direkt!

För att kunna nå dina kunder krävs det en del insatser på din webbplats – såväl på teknik- som på innehållssidan. Sökmotorer som Google eller Bing värderar din webbplats baserat på en lång rad faktorer och det är viktigt att optimera webbplatsen och dess innehåll för att nå ut i en konkurrensutsatt miljö. Men ingen fara – med vår expertis inom Drupal och SEO hjälper vi dig att komma i mål.

Så här funkar det – SEO i korta drag

För att nå ut till dina kunder krävs det att ranka så högt som möjligt på Googles (eller någon annan sökjättes) sökresultatsida. Beroende på hur mycket annonsering det finns för just denna keyword/sökterm kan det vara så att rankingsplats 5 befinner sig på sidan 2 – och med detta finns nästintill ingen chans att en användare klicka på just ditt resultat. Sökmotorer bemöter din webbplats och ditt innehåll baserat på hundratals olika faktorer som du kan och måste påverka genom aktivt SEO-arbete.

Läs mer om Drupal här!

Innehåll och hastighet är två av många avgörande faktorer

Google utgår alltid från mobilläge vid indexering och rankning. Om sidan laddas långsamt (tid till visat innehåll, tid till interaktivitet med mera) – alltså långsammare än 3 sekunder så försämras din rakning reellt.

Nyckelordsdensitet på dina texter och deras omfång spelar stor roll. Saknas nyckelord i titeln eller ingressen, är texten för kort eller alldeles för lång, saknar struktur, innehåller felstavningar, felaktiga länkar, är föråldrad eller till och med kopierad från andra webbplatser (ajabaja!) – då kommer Google att ignorera dig.

Kortfattat består SEO av två delar – den tekniska och själva innehållet. Den tekniska delen består bland annat av serverns hastighet, källkodens kvalitet, URL-struktur och benämning, indexering samt redirect, mobilvänlighet och tillgänglighet. På innehållssidan hittar vi exempelvis webbplatsstruktur, title, ingress, nyckelordsdensitet, bild- och länkbeskrivningen.

Kontakta oss om hjälp med SEO!

Teknisk SEO på Drupal

Drupal är en kraftfull plattform som erbjuder en hel rad moduler som kan säkerställa att den tekniska nivån gällande SEO är och förblir hög. 

Teknisk SEO i Drupal innebär att man optimerar en webbplats för att förbättra externa sökmotorers (t ex Google) förmåga att indexera och ranka den. Det kan göras genom att använda olika typer av moduler, som till exempel Pathauto, Metatags och Sitemap. Pathauto hjälper till att skapa humanvänliga URL:er som är lättare för sökmotorer att indexera. Metatags/Real time SEO låter administratören skapa metatitlar och metabeskrivningar som förbättrar rankningen på sökmotorns resultat-sida (sk SERP-sida).

Innehållet är kung – On-page SEO

Oavsett alla andra faktorer är det ditt faktiska innehåll på webbplatsen, din copy, den viktigaste framgångsfaktorn gällande hög rankning och antalet klick hos externa sökmotorer. Men givetvis gäller det även åt andra hållet – tekniskt perfekt men icke SEO-anpassat innehåll leder inte till fler besök. Därför ska du alltid tänka på följande:

  • Strukturera webbplatsen för användaren, den ska inte återspegla interna strukturer
  • Skriv för användaren, inte för interna läsare
  • Säkerställ att du använder rätt termer (som dina användare skulle använda) i titel, ingress och löptext
  • Optimera textmängden (beroende av innehållstyp t ex nyheter, blogginlägg, produktsida mm)
  • Strukturera texten tydligt med rubriker och mellanrubriker
  • tydliga ”call to actions” i till exempel knappar: Inte ”Läs mer” utan ”Läs mer om Drupal och SEO”)

Här krävs det sunt förnuft i prioriteringarna – man kan även göra för mycket, enbart SEO-anpassad innehåll kan leda till negativa konsekvenser (Google helpful content update - look it up ;-) )

Kartlägg och analysera din webbplats kontinuerligt

Matomo eller GA4 – oavsett vilket är det viktigt att du analyserar din webbplats och dina användares beteende. Du kommer få insikter om vad som ska förbättras, vad som inte behövs, och vilka funktioner som verkligen används. Och så vis kommer du att:

  • Få användare som återkommer till din webbplats och dina tjänster
  • Spara in tid och pengar genom att utveckla det som efterfrågas och bidra till din verksamhet
  • Förbättra tillgängligheten för alla
  • Få en innehållsmässig och teknisk miljö som inte behöver mer underhåll än nödvändigt

Vi på Digitalist är specialister på Drupal (design, utveckling, drift och underhåll) samt SEO för stora och mindre verksamheter vare sig gäller kommersiella eller icke-vinstdrivande organisationer, myndigheter och kommuner. Kontakta oss så hjälper vi gärna att hitta den rätta lösningen och balansen för din verksamhet – eller kom till något av våra event så träffas vi där.

No items found.