Hubspot

Vad är Hubspot?

Sedan fyra år tillbaka är Digitalist partners med Hubspot och arbetar själva med verktyget i vår marknadsföring och försäljning för att konvertera okända besökare hela vägen till nöjda kunder.

Hubspot är ett komplett verktyg för digital leadsgenerering. De övergripande funktionerna är:

  • Personliserade nyhetsbrev
  • Kontaktdatabas med stora möjligheter till smart segmentering
  • Spårning av vad besökare gör på webben, i sociala medier m.m.
  • Publiceringsmotor för alla digitala kanaler
  • Automatiserade flöden för mail, landningssidor, formulär m.m.
  • Säljstöd (CRM)
  • Blogg och webbverktyg (CMS)
  • Och mycket annat

Vi använder själva Hubspot, både för CRM och Inbound

Nya funktioner läggs löpande till i Hubspot och det bästa sättet att få en överblick av verktyget är att boka in en demo.

VILKA RESULTAT KAN MAN FÖRVÄNTA SIG AV HUBSPOT?

Bilden nedan visar genomsnittligt utfall från alla organisationer världen runt som börjat använda Hubspot och aktivt arbetar med Inbound metoden. Vår egen erfarenhet är att Hubspot kräver att man investerar tid och resurser i att skapa innehåll, men då får man också resultat.

Notera att antalet leads ökar över tiden, allt eftersom man bygger upp sitt innehåll och sina erbjudanden. Investeringen ger med andra ord för den som arbetar rätt bestående resultat som ackumuleras över tiden.

För vilka organisationer passar Hubspot?

Jag anser att Hubspot passar framför allt B2B-företag som kännetecknas av något av följande:

  • God intjäningsförmåga, men känner att de skulle kunna sälja mer
  • Att kunderna i högre grad använder Internet under köpresan
  • Har mycket kunskap man vill nå ut med
  • Sitter med en uppsjö av marknads- och säljverktyg och vill förenkla processerna
  • Bedriver komplex försäljning där kunder behöver utbildas under köpresan

Men det finns givetvis andra typer av företag, t ex B2C-företag där Hubspot skulle passa.

Kontakta oss så berättar vi mer!

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!