Ett första utkast på Web Sustainability Guidelines (WSGs) 1.0 har nu publicerats av W3C. Det är resultatet av ett två år långt globalt samarbete mellan entusiaster och experter som alla brinner för digital hållbarhet och grönare sätt att producera webb. Utkastet består av 93 riktlinjer, inspirerat av WCAG. Detta visar riktningen mot en grönare och mer hållbar webb. Dessutom ger WSGs praktiska råd för att hjälpa oss som är med och skapar morgondagens webb att vidta åtgärder och göra webben mer hållbar.

Miljön och klimatet påverkas av Internet

Det är lätt att tänka på utsläpp som något som "bara" kommer från bilar, fabriker och flygplan. Men det i princip alla utsläppare har gemensamt är Internet. Faktum är att om Internet vore ett land, så skulle det vara den fjärde största förorenaren i världen eftersom internetanvändning förbrukar stora mängder el. Du kanske använder sociala medier, deltar i videomöten, skickar e-post eller handlar i kryptovalutor. Tillsammans blir det stora mängder data som skickas fram och tillbaka, och som i sin tur kräver el iför att driva datacenter och nätverk. Därför är det viktigt att kontinuerligt se över  processer och verktyg kan vi minimera denna data samt säkerställa att energin kommer från hållbara källor. På så sätt minskar vi Internets avtryck på miljön och klimatet.

Riktlinjernas fyra områden

Riktlinjerna i WSG tar hänsyn till fyra olika områden där det i dagsläget krävs åtgärder för att uppnå en merhållbar webbproduktion. Detta är områden vi på Digitalist, som är ISO-certifierade inom bland annat miljö, arbetar med dagligen:

1. UX Design - hur man optimerar till exempel en webbplats så att användare inte konsumerar data i onödan (hur coolt är det egentligen med en fet video i hero-sektionen på alla sidor?) eller hur användare hittar rätt så fort som möjligt? Varje onödig sidladdning förbrukar energi.

2. Webbutveckling - hur man minimerar kodmängd, flaskhalsar och använder rätt verktyg.

3. Hosting, infrastruktur och system - hur man kan minimera antal utvecklingsmiljöer, minimerar data och automatiserar där det går.

4. Affärsstrategi och produktutveckling - hur man både som kund och leverantör mäter och tar ansvar för klimatavtrycket från digitala produkter och tjänster. Det kan till exempel handla om hur man sätter upp mätbara hållbarhetsmål inom organisationen och tar fram affärsmodeller som har positiv effekt på miljön.

Hur stort klimatavtryck har din webbplats?

Hur stort är klimatavtrycket från din webbplats och går det att göra något åt det? Här listar några enkla verktyg så du kan komma igång att mäta! Vi på Digitalist hjälper även till med dessa och andra verktyg. Tveka inte att kontakta oss för att få en ordentlig analys och en handlingsplan!

No items found.