I fredags (20 januari 2023) smög Google ut nyheten att de redan i år kommer att lägga ner sin tjänst Google Optimize i slutet av september 2023. Det här är en del i en större satsning på att skära ner på kostnader och ta betalt för nuvarande tjänster. Google säger att Optimize inte går i linje med den väg framåt man ser med sitt nya analysverktyg Google Analytics 4.

En dålig nyhet kommer sällan ensam

I helgen har nyheterna kring Google och Alfabet inte bara handlat om att Google varslar (eller egentligen redan beslutat att avskeda) tusentals anställda. Det är anställda från alla skikt i bolaget - oavsett goda performance reports, lång anställningstid eller typ av tjänst. Det är förstås något man börjat vänja sig vid om man följer nyheterna från amerikanska tech-branchen. Twitter och Microsoft är två andra aktörer som tillsammans gör sig av med närmare 20000 anställda. Orsakerna kan vara många men inflationen som drabbat USA har satt sina spår.

Läs om vårt Matomo-erbjudande här: https://www.digitalist.se/tjanster/matomo-webbanalys

Dyrt för organisationer att ställa om

När det kommer till Optimize är det som vi vet inte den enda tjänsten som ryker 2023. Även om Tag Manager finns kvar för att samla in data finns inte längre rapportstrukturen och funktionaliteten från Universal Analytics kvar efter sommarsemestern. Att byta till Google Analytics 4 innebär inte bara att “det är svårt att lära sig”. Det innebär också helt nya villkor och begränsningar för insamling av data. Både i ren kostnad och i resulterande rapporter. Den som valt att fortsätta med GA4 behöver ta ställning till det begränsade antalet Custom Dimensions (det finns ett begränsat antal) som kan definieras i sin händelsespårning, om de ska betala för utökad funktionalitet och tillgång till sin egen data via Google 360 konto eller inte – samt om de ska utbilda sin inhouse-personal i bygget av den nya rapportstruturen och implementeringen av den tidigare mätplanen eller köpa konsulttid för detta. Och då har vi inte ens pratat om funktioner och kringliggande tjänster som Optimize som också försvinner och behöver ersättas med andra (GDPR-vidriga) verktyg. Även Looker Studio (före detta Google Data Studio) är berört. Bara som ett exempel finns det nu begränsningar vad det gäller antal anrop till olika datakällor som GA4 eller Big Query som kan leda till en känsla av osäkerhet: kan vi lita på vår datainsamling och visualisering? I framtiden måste organisationer inte enbart bestämma sig för vilken analys lösning man vill fortsätta med, om man vill fortsätta med Google produkter behövs det en Google-strategi som ta hänsyn till alla delar.

A/B-testing och experiment i Matomo Analytics 

De som inte ännu valt bort amerikanska molntjänster för sin organisation behöver inte oroa sig. Matomo erbjuder A/B-testning genom sitt eget A/B-testnings-plug-indul. På så vis kan användaren skapa och köra experiment för att testa olika versioner av sin webbplats eller app och spåra prestandan för varje version. Den gör det så klart möjligt att jämföra resultaten av olika experiment och fatta datadrivna beslut som är baserade på 100% av insamlad data. Utöver A/B Testing Plugin ingår även andra verktyg nödvändiga för webbanalys - Session Recordings och Heatmaps samt User Feedback Forms som alla är plug-ins som potentiellt ersätter amerikanska molntjänster med samma funktioner. Exempelvis Hotjar.

Läs mer om Matomo
No items found.