10 myter

Även om öppen källkod, även kallat open source och fri programvara, har blivit mer och mer populärt finns uppfattningen fortfarande av mycket sega myter. Det är hög tid att belysa de vanligaste missuppfattningarna.

1. ”Det är omöjligt att göra affärer med fri programvara.”

Öppen källkod-licenser driver innovation och affärer över hela världen. Många stora företag förlitar sig på dem i hög grad. Biltillverkare tillämpar fri programvara på omborddatorer för att hantera automatiserade nödsamtal. London Stock Exchanges handelsplattform är baserad på fri programvara. Dessutom förlitar sig stora servrar på många globala företag som till exempel Google på fri programvara. Några av dagens största teknikföretag skulle inte existera utan fri programvara.

2. ”Fri programvara har utvecklats av amatörer.”

Även om det finns ett stort antal öppen källkod-projekt som har initierats av volontärer är det fel att påstå att bara amatörer bidrar med kod. Många öppen källkod-entusiaster är högkvalificerade IT-proffs. Stora företag investerar miljontals euro i fri programvara-projekt som till exempel Drupal genom att ge sina anställda i uppdrag att arbeta med att förbättra kod. Idag uppskattas det att cirka 90% av bidragen till Linux-kärnan, den grundläggande delen i GNU-/Linux-operativsystem, kommer från professionella utvecklare. Trots att Linux-kärnan initierades av en student i datavetenskap är den i dagsläget en del av livsviktig IT-infrastruktur för nästan alla globala aktörer.

3. ”Det finns inget professionellt stöd för fri programvara-produkter.”

Många öppen källkod-företag specialiserar sig på tjänster för kunder, såsom fortbildning, koddokumentation, utveckling och genomförande av uppdateringar, eller skräddarsydda programvarulösningar. Kunder som efterfrågar professionella supportpaket kan välja mellan ett stort antal leverantörer. Öppen källkod är inte längre en nisch. Det är en myt att teknikföretag inte kan tjäna pengar med fri programvara. Näringslivsorganisationer som OW2 OpenForum Europe (OFE) och Open-Source Business Alliance (OSBA) representerar hundratals små och medelstora europeiska företag som specialiserar sig på fri programvara-tjänster.

4. ”Att tillgängliggöra källkod för allmänheten utgör en säkerhetsrisk.”

Fri programvara-kod som är allmänt tillgänglig kan kontrolleras av oberoende parter för säkerhetsbrister och avsiktliga bakdörrar. Offentliggörande av kod fungerar som en förtroendeingivande åtgärd. Konceptet säkerhet genom dold källkod betraktas som ineffektivt av experter, eftersom det döljer säkerhetsproblem istället för att hjälpa till att avhjälpa dem. I vissa sammanhang kan detta till och med utgöra en säkerhetsrisk. Restriktiva licenser håller användbar hjälp borta och underlåter att avväpna felgörare.

5. ”Fri programvara sänker kostnaderna för IT-tjänster till noll.”

Det är sant att återanvändning av öppen källkod kan vara kostnadsfri, men det betyder inte att en verksamhet som använder 100% fri programvara har noll IT-utgifter. Utveckling och förbättring av funktioner, liksom supporttjänster, kostar pengar. Licenser för öppen källkod väljs i många fall inte enbart av kortsiktiga monetära skäl, utan även som en del av en strategi för självbestämmanderätt inom IT, vilket förhindrar leverantörsinlåsning.

6. ”Fri programvara är i allmänhet mindre användarvänlig.”

Tiden då öppen källkod-alternativ saknade ett ordentligt användargränssnitt är för länge sedan förbi. Det mest populära operativsystemet för smart phones (Android) är baserat på fri programvara. De flesta moderna tv-skärmar drivs av öppen källkod. Wikipedia, en av mest populära webbplatserna i världen, baseras helt på öppen källkod. Några av de mest använda innehållshanteringssystemen (CMS) för webbplatser som Drupal, WordPress och Typo3 är också öppen källkod.

7. ”Fri programvara är inte kompatibel med proprietär programvara.”

Fri programvara kan utgöra ett komplement till proprietär programvara. Många organisationer använder delvis proprietär programvara och delvis öppen källkod-programvara. Framträdande exempel för projekt som körs på olika operativsystem är webbläsaren Firefox, webbanalysverktyget Matomo och mediespelaren VLC. Utöver dessa finns det många proprietära applikationer som är kompatibla med operativsystem för öppen källkod. I proprietära projekt anger programvarans ägare önskad kompatibilitet, medan öppen källkod-licenser fritt kan ändras av företags- och privatanvändare utifrån deras behov.

8. ”Öppen källkod är programvara utan licens.”

Det finns många licenser för öppen källkod-programvara som har specifika termer för att kopiera och modifiera koden. Ordet ”fri” i fri programvara/öppen källkod refererar till de ”fyra friheterna”: rätten att använda, studera, dela och förbättra programvaran. För att en kod ska kvalificera sig som fri programvara räcker det inte bara att publicera den. För att garantera att programvaran ger andra dessa friheter krävs en lämplig licens.

9. ”Användning av fri programvara medför juridiska risker.”

Domstolsbeslut har bekräftat att man inte är skyldig att ge några garantier för öppen källkod, om det inte finns ytterligare bevis som tyder på något annat. Men som med alla andra licenser finns det vissa regler som följer med en licens för öppen källkod som kräver efterlevnad. Man får till exempel inte förvägra andra användare de fyra friheterna att använda, studera, dela och förbättra programvaran.

10. ”Fri programvara är en trend som inte kommer att fortsätta.”

Fri programvara är inte en kortsiktig trend, det är faktiskt en långsiktig framgångshistoria. Den första explicita licens för öppen källkod-programvara publicerades på 1980-talet. Sedan dess har antalet individer, företag och institutioner som använder fri programvara ökat och de bidrar ständigt med kod. Fler och fler regeringar uppmuntrar sina offentliga förvaltningar att använda fri programvara och ge tillgång till offentligt finansierad kod under en licens för fri programvara. Vissa länder, som Bulgarien och Italien, har till och med infört lagar som säger att nya projekt som finansieras med offentliga medel ska resultera i offentlig kod.

Texten har tidigare publicerats av den ideella organisationen Public Money, Public Code.

No items found.

Hur gör man?

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

Tjänster

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Vilka kompetenser rekommenderar Digitalist att vi upphandlar?

Vid Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

Om ni väljer att använda standardtjänsten Matomo som molntjänst (Standard Matomo SaaS) så ingår uppsättningen av Matomo. Vi dimensionerar för antalet sidvisningar ni har samt inkluderar Matomos premiumplugins så ni får ett komplett analysverktyg.

Implementationsfasen handlar till största delen om att stötta er verksamhet konfigurera Matomo Tag Manager och ert tänk kring hur ni vill segmentera och rapportera er data. Självklart är vi med och utbildar er vid behov.

Kompetenser som vi rekommenderar:  
  • Webbanalytiker som är expert på Matomo
  • Projektledare
  • Utvecklare som vid behov kan migrera data från Google Analytics och även säkerställa att Matomo Tag Manager konfigureras upp korrekt samt att era frontendare bygger kod som är enkel att sätta upp mätning i

Vid on premise (er egen servermiljö)

Vill ni ha en skräddarsydd uppsättning on premise eller på annan infrastruktur som Kubernetes så kan vi även erbjuda det. För extremt stora installationer som för Arbetsförmedlingen eller Skatteverket har vi använt Kubernetes infrastrutur. Då har vi roller inom följande kompetensnivåer som kan behövas beroende lite på vad som ska göras.

Kompetenser som behövs:
  • Utvecklare - Anpassningar och automatisering
  • QA & Test - Testning
  • Teknisk Projektledare - Projektledning
  • DevOps - Uppsättning av tjänst
  • Support Manager - Ärendehantering
  • Applikationsexpert - Kravställning för uppsättning av tjänst
  • Webbanalytiker - För utbildningar, konsulttjänster och verksamhetsstöd. Uppsättning av mätning och kravställning mot verksamhetens mål.

Vilken konsultstöd behöver vi löpande för att kunna nyttja Matomo fullt ut?

Vår erfarenhet är att verksamhetsstöd i form av en Matomo- och webbanalysexpert som stöttar er kontinuerligt kommer göra så att ni kan nyttja Matomo på bästa sätt. Denne kan sedan ta den experthjälp som behövs av vårt Matomoteam vid behov.

Ny på Matomo

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

GDPR

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Vart lagrar Digitalist vårt data?

Vår driftpartner i Sverige är Elastx - en svensk ISO 27001-certifierad molnleverantör som har sin infrastruktur inom Sverige. Läs mer här Elastx.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Utbildning

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Allmän

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Vad behöver Digitalist veta för att kunna lämna en offert?

För att kunna lämna en offert som möter era behov vi vill gärna var ni befinner er idag och hur ni vill jobba framåt med era webbapplikationer. Och enklaste sättet att ta reda på det är att vi tar ett kort möte. Inför det mötet är det bra om ni kan ta reda på (behöver absolut inte vara exakta tal):

  • Förväntat antalet sidvisningar/månad
  • Förväntat antal segment, events och användare

Det är också väldigt bra om ni har kunskap om er övergripande IT-strategi så att vi vet om det är vår molntjänst eller om det är en on premise lösning ni är intresserade av.

Vad har Digitalist för erfarenhet av Matomo?

Vi har jobbat med Matomo i över än 10 år. När vi började med mjukvaran hette den Piwik. Då det ligger i vårt företags DNA att hålla koll på intressanta öppen källkodsprojekt var vi mycket tidiga med att se möjligheterna med Matomo. Några exempel på vad vi gjort genom åren:

  • För Bostadsrätterna använder vi framgångsrikt Matomo för deras över 2000 sajter sedan snart 10 år tillbaka
  • Tillsammans med Skatteverket har vi utvecklat plugin för SDG exporter samt satt upp väldigt komplexa mätkonfigurationer på skattverket.se, läs mer här.
  • Arbetsförmedlingen hjälper vi förutom med spårning även med exporter av väldigt stora datamängder från deras Matomo installation, som vi förvaltar, till deras egna datasjö för att snabbare data analys.

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Plugins

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Tips och råd

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Är det möjligt att exportera data till en datasjö?

Ja, Matomo stödjer export av rådata via ett API-gränssnitt. Det är väldigt enkelt att använda. Dock bör ni vara medveten om att det kan finns begränsningar i hur stora utdrag som kan göras. Då finns det andra sätt att lösa det på vilket vi har hjälpt bland annat Arbetsförmedlingen med.

Två alternativ:

  1. Hur exporterar jag rådata från Matomo (users, actions, clicks)?
    Denna metod kräver mycket resurser från plattformen och kan medföra komplikationer.  Det är det inbyggda stödet i Matomo som används. Länk
  2. Hur exporterar jag rådata från Matomo till mitt data warehouse?
    Denna metod kräver en större arbetsinsats. Länk

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

User Feedback

No items found.

Tag Manager

No items found.

Felsökning

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!