persondata webbanalys

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Tomas Persson
2020-09-29

Vi vill givetvis till varje pris undvika att samla in persondata i vår webbanalys, det är tom så att om du använder dig av Google Analytics så bryter du mot EU lagstiftningen om du gör detta.I praktiken kan du inte använda Google Analytics med nuvarande regler utan att bryta mot lagstiftningen eftersom du vid användningen av Analytics delar dina besökares IP adress med Google och det betyder att du i princip lämnat ut PII. Vi skall inte fastna vi Google Analytics för även om du använder ett system som Matomo som säkerställer att den data du samlar in inte hamnar i orätta händer eller missbrukas i annonsering. 

Vad är persondata?

Innan vi kikar på hur vi skall agera måste vi givetvis kika på vad persondata är.

Vi börjar med det givna dvs saker som vi direkt kan koppla till en individ tex:

  • IP-adresser
  • E-postadresser
  • Postnummer
  • Personnummer
  • Kreditkortsnummer
  • Namn
  • Telefonnummer 
  • Etc

Det många missar (eller kanske blundar för) är att persondata också är data som i kombination med annan data kan identifiera en person. Här måste man helt enkelt ha lite koll eller egentligen försöka att ha koll. Det inte är helt enkelt att veta om man med hjälp av allt data som samlats in om ens användare kanske kan identifiera en person.

Vanliga problem som leder till att vi råkar samla in persondata

Det finns ett antal vanliga problem vi behöver vara medvetna om och löpande bevaka. Här listar jag några vanliga anledningar till att vi råkat samla in persondata av misstag.

Applikationen vi spårar har persondata i urlér, titlar eller länkar.

Detta är tyvärr extremt vanligt, det verkar helt enkelt missas av väldigt många utvecklare att persondata aldrig får hantera i dessa fält.

Du kan givetvis försöka hindra att persondata kommer in tex genom att sätta upp filter eller liknande i din Tag Manager eller i din webbanalys plattform men kom ihåg att felet alltid ligger i applikationen eftersom detta strider mot best practice för hur webbapplikationer skall byggas.

Din spårning är för godtycklig

Att sätta upp väldigt generell spårning tex genom en TagManager är ett väldigt effektivt sätt att standardisera sin mätning på. Det ökar dock risken för att vi samlar in persondata, detta är vanligast i organisationer där många parter är inblandade. Kanske har vi en mätning uppsatt som spårar alla klick i menyn på webbplatsen. Vid en ny release så har webbplats teamet lagt in en länk i menyn som går till användarprofilen och kan har dessutom gjort copy på länken personlig. Länken heter helt enkelt “Tomas inställningar”. 

Länkar med persondata

Att länka till en annan applikation och skicka med ett id i urlén så att den applikation man skickar användaren till kan identifiera / knyta ihop besöket med hjälp av denna parameter är väldigt vanligt. Även detta strider mot best practice och även här riskerar persondata att hamna även på andra ställen men dessutom kanske inte har kontroll över.

Komplicerade fall som leder till att vi råkar samla in persondata

Persondata är ju data som inte bara är det data som direk kan identifiera en individ, det är ju också data som i kombination med annan data gör att vi kan identifiera någon.

Här är det inte lätt att hålla koll och här kan det vara värt att göra lite tester på sitt data.

Vanliga risker är anpassade dimensioner (custom dimensions), dvs fält som vi kanske plockar in från vårt bakomliggande CRM eller liknande. Det kan vara info om vilken roll användaren har eller liknande. Datat i sig är oftast inget problem, men med många dimensioner på plats så kan man kanske börja skära ner sina användare i väldigt små grupper. 

Dimensionen ort är också väldigt vansklig. En ort i Sverige kan vara en by på kanske 50 personer och om du kombinerar denna ort med en dimension om tex yrke så är det stor risk att personer går att identifiera. 

Hur agerar vi när persondata samlats in?

Detta är vårt övergripande förslag på aktivitetslista om du råkat samla in persondata.

  1. Ta det lugnt - Incidenter händer, så drabbas inte av panik men agera resolut enligt nedan.
  2. Bedöm allvarlighetsgrad så att du vet hur du kanske behöver samla kraft för att åtgärda problemen.
  3. Förhindra ytterligare insamling  se till att stoppa insamlingen snarast. Om man inte kommer åt källan så försök att hindra lagringen genom att sätta upp filter eller annan logik i Tag Managern eller webbanalysplattformen. 
  4. Besluta om eventuell rapport till Datainspektionen (inom 72 h) - Läs på om vad som gäller och fatta ett beslut. 
  5. Rensa bort data - Att rensa bort datat är viktigt eftersom det annars riskerar att hamna i fel händer. Ju snabbare detta kan ske desto bättre så klart. Allvarlighetsgraden spelar såklart in här också. 
  6. Dokumentera incidenter - Även om du inte rapporterar till Datainspektionen så måste du dokumentera att du haft en incident. 
  7. Informera drabbade? - Läs på hos Datainspektionen och gör en bedömning.
  8. Retrospektiv - Vad kan vi lära oss av detta? Behöver vi utbilda oss eller finns det andra saker vi kan göra för att minska risken för att det skall hända igen.

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.

I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa. 

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Rensa bort Visits


GDPR Tools

I admin sektionen på Matomo finns ett verktyg som heter GDPR Tools, där kan du söka efter enkla mönster och snabbt hitta visits som du vill ta bort. Tex genom att söka på 

“Ort = Kista & Entry page contains matomo” 

för att sedan få en lista på visits som Matchar detta

GDRP Tools i Matomo

Du kan nu direkt välja att göra delete i gränssnittet på dessa visits och även exportera ut datat om du skulle behöva det.


GDPR Tools är dock begränsat

Tyvärr stöds inte de vanligaste fallen av verktyget GDPR Tools, tex vid situationer som handlar om att persondata finns i titel url eller event data. För att hantera detta kan man jobba enligt nedan. 


Identifiera visits med PII

Identifiera datat och försök att ta fram en rapport eller sökning som innehåller alla rader med persondata. I system med mycket data kan detta kanske behöva brytas ned till enskilda dagar eller veckor för att datamängderna skall bli hanterbara.


Det är ofta i Visitorloggen du behöver kunna söka (eftersom det är där datat finns).

I exemplet nedan söker vi efter urlér som innehåller minsida den 25 September på Sajt-id 1

https://din-matomo-server/index.php?segment=actionUrl=@minsida&date=2020-09-25&module=Live&action=indexVisitorLog&disableLink=1&small=1&enableAddNewSegment=1&period=day&idSite=1

Detta ger sedan förhoppningsvis en lista på visits som matchar det du söker.

I denna lista behöver du nu identifiera fältet Visit id (tyvärr lite manuellt jobb), det syns nämligen när du hovrar över besökarens IP-adress enligt nedan. 

Visitor loggen i Matomo


Det är i detta fall 381848 som är det besök du vill ta bort.


Gå till GDPR Tools och sök fram visitor id 381848


GDPR Tools i Matomo med Visitor ID sökning


Använd APIét i Matomo för att snabbt ta bort besöket.

https://din-matomo-server/index.php?module=API&method=PrivacyManager.deleteDataSubjects&visits[0][idsite]=1&visits[0][idvisit]=381848&token_auth=DIN_API_TOKEN

DIN_API_TOKEN hittar du på din profilsida i Matomo 

Idsite är sajten besöket tillhör

Idvisit är alltså den visit du vill ta bort.

Invalidering av rapporter (Processa om data)

Detta kan du göra via ett API anrop, via consolen på servern eller med hjälp av ett plugin till Matomo som heter InvalidateReports. 

InvalidateReports är trevligt, men också begränsat och är endast rekommenderat på små webbplatser. Om du har mycket data och många segment så kan detta ta lång tid.

Då vill du ha mer kontroll på vad du gör och kanske testköra korta perioder innan du drar igång jobben. I APIét kan du dessutom välja att köra ett segment i taget osv.


Läs mer här om Invalidering av rapprter här  https://matomo.org/faq/how-to/faq_155/




No items found.

Hur gör man?

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

Tjänster

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Vilka kompetenser rekommenderar Digitalist att vi upphandlar?

Vid Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

Om ni väljer att använda standardtjänsten Matomo som molntjänst (Standard Matomo SaaS) så ingår uppsättningen av Matomo. Vi dimensionerar för antalet sidvisningar ni har samt inkluderar Matomos premiumplugins så ni får ett komplett analysverktyg.

Implementationsfasen handlar till största delen om att stötta er verksamhet konfigurera Matomo Tag Manager och ert tänk kring hur ni vill segmentera och rapportera er data. Självklart är vi med och utbildar er vid behov.

Kompetenser som vi rekommenderar:  
  • Webbanalytiker som är expert på Matomo
  • Projektledare
  • Utvecklare som vid behov kan migrera data från Google Analytics och även säkerställa att Matomo Tag Manager konfigureras upp korrekt samt att era frontendare bygger kod som är enkel att sätta upp mätning i

Vid on premise (er egen servermiljö)

Vill ni ha en skräddarsydd uppsättning on premise eller på annan infrastruktur som Kubernetes så kan vi även erbjuda det. För extremt stora installationer som för Arbetsförmedlingen eller Skatteverket har vi använt Kubernetes infrastrutur. Då har vi roller inom följande kompetensnivåer som kan behövas beroende lite på vad som ska göras.

Kompetenser som behövs:
  • Utvecklare - Anpassningar och automatisering
  • QA & Test - Testning
  • Teknisk Projektledare - Projektledning
  • DevOps - Uppsättning av tjänst
  • Support Manager - Ärendehantering
  • Applikationsexpert - Kravställning för uppsättning av tjänst
  • Webbanalytiker - För utbildningar, konsulttjänster och verksamhetsstöd. Uppsättning av mätning och kravställning mot verksamhetens mål.

Vilken konsultstöd behöver vi löpande för att kunna nyttja Matomo fullt ut?

Vår erfarenhet är att verksamhetsstöd i form av en Matomo- och webbanalysexpert som stöttar er kontinuerligt kommer göra så att ni kan nyttja Matomo på bästa sätt. Denne kan sedan ta den experthjälp som behövs av vårt Matomoteam vid behov.

Ny på Matomo

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

GDPR

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Vart lagrar Digitalist vårt data?

Vår driftpartner i Sverige är Elastx - en svensk ISO 27001-certifierad molnleverantör som har sin infrastruktur inom Sverige. Läs mer här Elastx.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Utbildning

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Allmän

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Vad behöver Digitalist veta för att kunna lämna en offert?

För att kunna lämna en offert som möter era behov vi vill gärna var ni befinner er idag och hur ni vill jobba framåt med era webbapplikationer. Och enklaste sättet att ta reda på det är att vi tar ett kort möte. Inför det mötet är det bra om ni kan ta reda på (behöver absolut inte vara exakta tal):

  • Förväntat antalet sidvisningar/månad
  • Förväntat antal segment, events och användare

Det är också väldigt bra om ni har kunskap om er övergripande IT-strategi så att vi vet om det är vår molntjänst eller om det är en on premise lösning ni är intresserade av.

Vad har Digitalist för erfarenhet av Matomo?

Vi har jobbat med Matomo i över än 10 år. När vi började med mjukvaran hette den Piwik. Då det ligger i vårt företags DNA att hålla koll på intressanta öppen källkodsprojekt var vi mycket tidiga med att se möjligheterna med Matomo. Några exempel på vad vi gjort genom åren:

  • För Bostadsrätterna använder vi framgångsrikt Matomo för deras över 2000 sajter sedan snart 10 år tillbaka
  • Tillsammans med Skatteverket har vi utvecklat plugin för SDG exporter samt satt upp väldigt komplexa mätkonfigurationer på skattverket.se, läs mer här.
  • Arbetsförmedlingen hjälper vi förutom med spårning även med exporter av väldigt stora datamängder från deras Matomo installation, som vi förvaltar, till deras egna datasjö för att snabbare data analys.

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Plugins

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Tips och råd

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Är det möjligt att exportera data till en datasjö?

Ja, Matomo stödjer export av rådata via ett API-gränssnitt. Det är väldigt enkelt att använda. Dock bör ni vara medveten om att det kan finns begränsningar i hur stora utdrag som kan göras. Då finns det andra sätt att lösa det på vilket vi har hjälpt bland annat Arbetsförmedlingen med.

Två alternativ:

  1. Hur exporterar jag rådata från Matomo (users, actions, clicks)?
    Denna metod kräver mycket resurser från plattformen och kan medföra komplikationer.  Det är det inbyggda stödet i Matomo som används. Länk
  2. Hur exporterar jag rådata från Matomo till mitt data warehouse?
    Denna metod kräver en större arbetsinsats. Länk

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

User Feedback

No items found.

Tag Manager

No items found.

Felsökning

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!