
På detta seminarium kommer vi att demonstrera en ny plugin till Matomo där man i gränssnittet kan skapa webbenkäter mot dina besökare. Det kan tex handla om att mäta huruvida målgruppen förstår innehållet genom att ställa frågor. Tack vare att detta görs genom Matomo så öppnar det upp för att genomföra enkäter där vi lever upp till de europeiska integritetslagarna.
För dig som använder Matomo och som vill börja göra webbenkäter som följer våra lagar och regler.
Att arbeta datadrivet är idag en självklarhet för de flesta digitala produktägare och med ett datadrivet fokus har vi lärt oss att vi behöver arbeta med både kvantitativ och kvalitativ data för att kunna ta beslut.
I spåren av GDPR har vi dock fått överge många av de digitala verktyg som vi tidigare förlitat oss på. Google Analytics har varit branschstandard för webbstatistik och för kvalitativ insamling har många använt verktyg som tex Hotjar, Usabilla eller Google Forms.
Utmaningen idag är att samtliga av dessa molntjänster gör att vi bryter mot EUs privacy lagstiftning eftersom vi lagrar persondata utanför EU. Idag ser vi många initiativ där företag och organisationer bygger upp sina egna lösningar eller där CMS-leverantörer erbjuder enkätverktyg som en del av sitt CMS, men väldigt ofta är dessa verktyg inte så flexibla och datat är ofta svårt att hantera.
I detta seminarium kommer vi att visa upp framtidens lösning som vi byggt upp i Matomo, som numera får anses som standard för webbstatistik inom offentlig sektor inom EU.
Tomas Persson är digital strateg med över 20 års erfarenhet av webbprojekt på Digitalist.
Webbinarium, onsdag 20 januari 2021 kl 08.45-09.15.
Vill vi bli bäst på att använda digitaliseringens möjligheter måste vi börja samverka, skriver företrädare för myndighetsnätverket Nosad.
Läs bloggpostVi kommer att demonstrera Matomo som verktyg, men även prata om webbanalys ur ett privacy-perspektiv.
Läs bloggpost