Agila kontrakt och agila avtal

Ett avtal som låser omfång, tid och kostnad fungerar endast i teorin, då det missar att ta hänsyn till den verklighet vi lever i. I Agila projekt tar vi hänsyn till den risk i form av oförutseda händelser som alltid händer i alla projekt när vi planerar vårt projekt.

Det är lätt att tro att man ger sig in i en "osäker" period där man riskerar att bli "lurad" av en leverantör om man inte specificerat exakt vad som skall levereras i avtalet. Problemet med att arbeta på detta sätt är att man utgår i från teorin att värdet uppstår genom mjukvaran eller själva webbplatsen, men det egentliga värdet uppstår först när vi ser att vi löst användarnas behov. Vi kan endast validera användarnas verkliga beteende först efter att vi släppt en version av vår produkt som testas på riktigt, det är i detta ögonblick vi på riktigt vet om de "funktioner" vi trott på verligen fungerar.

För att lyckas med er produkt bör ni därför lansera så lite funktionaliter så tidigt som möjligt och vara säkra på att ni har gott om budget kvar att tillföra till produkten efter att ni får feedback på om den fungerar.

Det går även utmärkt att validera sina "hypoteser" med sina användare innan man utvecklar, då i form av intervjuer, med skisser och prototyper i olika former. Det kommer ge en massa bra feedback, men det tar trots detta inte bort det faktum att det är den färdiga produkten som i slutändan räknas.

För att lyckas med ert projekt behöver ni

Ett rörligt agilt avtal

Ni kan även specificera budget i avtalet och möjligen en tidplan om det är viktigt, men undvik en lång kravlista den kommer ni endast att få jobba mot. Kom ihåg att projektet är klart när målen är uppnådda, inte när kravlistan är avbockad!

Förståelse för era användare

Etablera en tydlig förståelse för era användare, genom att använda er av Service Design. Det handlar om att skapa Personas, Scenarios och kundresor. Detta kopplar ni sedan ihop i er webbanalys för att kontinuerligt lära er mer om hur det fungerar.

Planera inte för ett projekt utan för ett kontinuerligt lärande

Det är vi lansering ni lär er. Att våga bryta ner projekt i små kärnfulla leveranser är det svåraste som finns, men det är kanske det viktigaste jobb du som leder ett projekt har. "Att komplicera är enkelt, att förenkla är svårt...

Alla kan komplicera genom att lägga till mer. Få kan förenkla." - Bruno Munari Italiensk konstnär

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!