Modernt styrgruppsarbete i webbprojekt

Modernt styrgruppsarbete i webbprojekt

Ett lyckat projekt levererar enligt förväntningarna

Att ett lyckat projekt är ett projekt som levererar enligt förväntningarna låter enkelt och självklart. Men hur lyckas man med ett projekt där förväntningarna inte är tydliggjorda? Eller när förväntningarna inte justeras mot verkligheten i takt med att ett projekt fortlöper?

På Digitalist har vi skapat en modell för styrgruppsarbete där vi löpande hanterar förväntningar och risker i våra projekt. Det finns givetvis många likheter med traditionellt styrgruppsarbete, men också ett par avgörande skillnader.

Mall för riskanalys

En riskanalys är ett viktigt verktyg för styrgruppen och det behöver inte vara så komplicerat. Det viktiga är att deltagarna i styrgruppen känner att man vågar prata om risker på ett öppet sätt och att man sedan verkligen kan och vill agera på riskerna. Mallen nedan är ett exempel på hur vi gör våra riskanalyser i våra styrgruppsmöten.

En modern styrgrupp r en aktiv del av teamet

Det traditionella sättet att planera ett projekt är att projektägaren tillsammans med projektledaren slår fast en projektplan, vilket team som ska genomföra projektet, budget, målsättningar m.m.. Man utser en styrgrupp som projektledaren får svara inför och redovisa hur projektet fortlöper. Ofta träffas styrgruppen sporadiskt tills problem uppstår. Då träffas man under en period oftare tills problemen eventuellt löses varpå man går tillbaka till att träffas sporadiskt igen.

Styrgruppen blir ett exekutivt forum som lyssnar och ställer frågor för att undersöka hur projektet går. Det centrala är att det finns en plan som ska följas och deltagarna ser sig sällan som en aktiv del av projektet, utan blir snarare som en tillbakalutad kontrollfunktion.

På Wunderkraut har vi utvecklat metoder för att engagera styrgruppen och få dem att se sig som en aktiv del av projektteamet. Vi hjälper dem att inse att de fyller en viktig funktion för att projektet ska bli lyckat och inte bara agera när något avviker från planen. Tvärtom ska de enligt oss aktivt bidra och påverka planen löpande.

För att lyckas med detta håller vi en inledande workshop där vi först övergripande går igenom vilka uppgifter styrgruppen har:

  • Att förankra projektet hos olika intressenter
  • Löpande stämma av förväntningar
  • Hantera kommunikationsproblem
  • Löpande fatta de beslut som krävs för att projektet skall fortskrida effektivt

Alla i styrgruppen får därefter berätta om vilka värden de ser att projektet ska skapa så att de stämmer överens med projektplanen. Ofta ser man olika värden och det är viktigt att skapa en prioritet för dessa.

Vi håller sedan i en övning för att alla styrgruppsmedlemmar ska få möjlighet att göra tydligt för teamet och varandra vilka prioriteringar som är viktiga för just dem, t ex vad som är viktigast av funktion och innehåll, budget eller tid för leverans. Övningen går ut på att alla ska få en gemensam bild så att produktägaren och teamet vet vilka förutsättningar de har.

Avslutningsvis har vi utvecklat ett par övningar som tydliggör deltagarnas förväntningar på varandra och projektet. Man brukar säga att outtalade förväntningar är orsaken till alla brustna hjärtan. Detsamma gäller projekt. Det handlar om förväntningar på vad alla ska bidra med, vad som ska levereras och inom vilka ramar.

Allt dokumenteras och läggs in i den presentationsmall som sedan används för kommande styrgruppsmöten.

Roller i styrgruppen

Produktägaren – produktägaren är den person som har övergripande koll på produkten som projektet ska utveckla. Ovana produktägare utbildar vi (eller en tredje part) i agil projektutveckling.

Stakeholders i beställarens organisation – kan vara budgetansvariga, användare av produkten eller vara de som har direkt  kontakt med kunderna.

Leverantören – vi har alltid med vår projektledare och kundansvariga på de regelbundna styrgruppsmötena, men det kan också vara fler deltagare från teamet vid vissa tillfällen.

Representanter för andra partners och leverantörer – om andra leverantörer eller partners är involverade i projektet engagerar vi ofta även de i styrgruppen.

Hur våra styrgruppsmöten går till

Inför varje styrgruppsmöte skickar vår projektledare ut en agenda baserat på vår standardiserade presentationsmall ut i god tid till alla deltagare, så de kan komplettera med egna punkter.

Styrgruppsmötet inleds därefter med en kort genomgång av de överenskomna affärsmålen för projektet så deltagarna har dem färskt i minnet. Projektledaren får sedan redogöra för aktuell status, vad som gjorts sedan förra styrgruppsmötet och vilka beslut som styrgruppen måste fatta. Det görs även tydligt vilka uppgifter som projektledaren behöver ha hjälp med av styrgruppen.

Kontakta oss om du har några frågor eller funderingar du vill bolla.

No items found.

Hur gör man?

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

Tjänster

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Vilka kompetenser rekommenderar Digitalist att vi upphandlar?

Vid Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

Om ni väljer att använda standardtjänsten Matomo som molntjänst (Standard Matomo SaaS) så ingår uppsättningen av Matomo. Vi dimensionerar för antalet sidvisningar ni har samt inkluderar Matomos premiumplugins så ni får ett komplett analysverktyg.

Implementationsfasen handlar till största delen om att stötta er verksamhet konfigurera Matomo Tag Manager och ert tänk kring hur ni vill segmentera och rapportera er data. Självklart är vi med och utbildar er vid behov.

Kompetenser som vi rekommenderar:  
  • Webbanalytiker som är expert på Matomo
  • Projektledare
  • Utvecklare som vid behov kan migrera data från Google Analytics och även säkerställa att Matomo Tag Manager konfigureras upp korrekt samt att era frontendare bygger kod som är enkel att sätta upp mätning i

Vid on premise (er egen servermiljö)

Vill ni ha en skräddarsydd uppsättning on premise eller på annan infrastruktur som Kubernetes så kan vi även erbjuda det. För extremt stora installationer som för Arbetsförmedlingen eller Skatteverket har vi använt Kubernetes infrastrutur. Då har vi roller inom följande kompetensnivåer som kan behövas beroende lite på vad som ska göras.

Kompetenser som behövs:
  • Utvecklare - Anpassningar och automatisering
  • QA & Test - Testning
  • Teknisk Projektledare - Projektledning
  • DevOps - Uppsättning av tjänst
  • Support Manager - Ärendehantering
  • Applikationsexpert - Kravställning för uppsättning av tjänst
  • Webbanalytiker - För utbildningar, konsulttjänster och verksamhetsstöd. Uppsättning av mätning och kravställning mot verksamhetens mål.

Vilken konsultstöd behöver vi löpande för att kunna nyttja Matomo fullt ut?

Vår erfarenhet är att verksamhetsstöd i form av en Matomo- och webbanalysexpert som stöttar er kontinuerligt kommer göra så att ni kan nyttja Matomo på bästa sätt. Denne kan sedan ta den experthjälp som behövs av vårt Matomoteam vid behov.

Ny på Matomo

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

GDPR

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Vart lagrar Digitalist vårt data?

Vår driftpartner i Sverige är Elastx - en svensk ISO 27001-certifierad molnleverantör som har sin infrastruktur inom Sverige. Läs mer här Elastx.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Utbildning

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Allmän

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Vad behöver Digitalist veta för att kunna lämna en offert?

För att kunna lämna en offert som möter era behov vi vill gärna var ni befinner er idag och hur ni vill jobba framåt med era webbapplikationer. Och enklaste sättet att ta reda på det är att vi tar ett kort möte. Inför det mötet är det bra om ni kan ta reda på (behöver absolut inte vara exakta tal):

  • Förväntat antalet sidvisningar/månad
  • Förväntat antal segment, events och användare

Det är också väldigt bra om ni har kunskap om er övergripande IT-strategi så att vi vet om det är vår molntjänst eller om det är en on premise lösning ni är intresserade av.

Vad har Digitalist för erfarenhet av Matomo?

Vi har jobbat med Matomo i över än 10 år. När vi började med mjukvaran hette den Piwik. Då det ligger i vårt företags DNA att hålla koll på intressanta öppen källkodsprojekt var vi mycket tidiga med att se möjligheterna med Matomo. Några exempel på vad vi gjort genom åren:

  • För Bostadsrätterna använder vi framgångsrikt Matomo för deras över 2000 sajter sedan snart 10 år tillbaka
  • Tillsammans med Skatteverket har vi utvecklat plugin för SDG exporter samt satt upp väldigt komplexa mätkonfigurationer på skattverket.se, läs mer här.
  • Arbetsförmedlingen hjälper vi förutom med spårning även med exporter av väldigt stora datamängder från deras Matomo installation, som vi förvaltar, till deras egna datasjö för att snabbare data analys.

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Plugins

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Tips och råd

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Är det möjligt att exportera data till en datasjö?

Ja, Matomo stödjer export av rådata via ett API-gränssnitt. Det är väldigt enkelt att använda. Dock bör ni vara medveten om att det kan finns begränsningar i hur stora utdrag som kan göras. Då finns det andra sätt att lösa det på vilket vi har hjälpt bland annat Arbetsförmedlingen med.

Två alternativ:

  1. Hur exporterar jag rådata från Matomo (users, actions, clicks)?
    Denna metod kräver mycket resurser från plattformen och kan medföra komplikationer.  Det är det inbyggda stödet i Matomo som används. Länk
  2. Hur exporterar jag rådata från Matomo till mitt data warehouse?
    Denna metod kräver en större arbetsinsats. Länk

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

User Feedback

No items found.

Tag Manager

No items found.

Felsökning

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!