Push 2019

Vykort från UX-konferensen Push 2019

Matts Hildén
2019-11-05

Mina förväntningar på att höra andra nördar från mitt gebit var höga när jag åkte till den årliga UX-konferensen i München – Push UX 2019. Vi är 600 designers som träffas för att höra andras upplevelse från vardagen i arbetet med design. Det mesta relaterat till just användarupplevelse i digiutala plattformar, UX. Vår resa ner till München bjöd på så många bra och inspirerande stunder. Inte bara de olika presentationerna utan även utanför. Att få ett miljö- och luftombyte är värdefullt. Kultur, människor, mat och dryck.

Michael Schieben - Form of innovation - the product field

Framför allt öppnade han och satte nivån på en hög nivå när det gäller muntlig framställning. Han hade ett inkluderande och interaktivt upplägg där alla först kunde fylla i ett papper för att ta reda på ”Produktfältet”. Han talade om hur det kan användas för att enkelt hitta konflikter och behov. Han hade en intressant modell för detta, vilket var grunden för live-animerade presentation. Se productfield.com.

Andreas Refsgaard - Playful machine learning

Andreas berättade om hur maskininlärning har blivit en integrerad del av hans arbete. Han visade flera roliga exempel, inte bara maskininlärning utan roliga projekt som fick en bra spridning som jag antar gav honom roliga uppdrag. Han visade exempel på enkla verktyg att använda för att komma in i denna värld utan avancerad programmeringsförmåga. Ett exempel hur man enkelt bygger en Not hot dog-app som använts i tv-serien Silicon Valley.

Pamela Pavliscak - Design feeling is the new design thinking

HUr anpassar vi tekniken till vår inre värld. Nu är den anpassad till produktivitet, IQ, men nästan helt eller helt saknar EQ.

Scott Kubie - How to get the writing done

Scott Kubie stod för en mycket rolig föreställning om hur man får webbcopy-skrivandet gjort. Jag tror att alla 600 formgivare i publiken kände igen sig i ett problem där copy alltid kommer sist i processen. Och som Scott kommenterade är de webbplatser och appar som vi bygger oftast avsedda för att presentera textinnehåll i första hand. För att beskriva problemet visade han exempel på flöde. Här finns boken: Writing for designers

Lauren Vidal - Designing bad interfaces

Ett av de verkliga exempel hon visade var att man skulle  göra en övning i det amerikanska försvaret, och en person tryckte helt enkelt på fel knapp. Bilden till vänster visar hur gränssnittet de arbetade med ser ut.

Det handlade också om Cobots, sociala experiment, robotar i det sociala och mycket mer. Flera talare talade också om tillgänglighet i relation till test. Till exempel Lauren Isaacson (marknads- och UX-forskningskonsult på Curio Research). Vikten av att testa pratade även Till Winkler om. Han betonade inte minst ett problem med att testa produkter och tjänster där hårdvaran är ny för målgruppen och hur man löser detta.

Det här var ett bra evenemang. Det är mycket inspirerande att träffa sexhundra likasinnade människor och höra samtal och frågor från olika vinklar.  Så Push, hoppasses igen nästa år:)

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!