Vad är personas och hur skapar man dem?

Bra personas stärker den interna kommunikationen och målbilden i ett team som jobbar med en produkt. Istället för att prata om Kvinnliga lärare på mellanstadiet, får vi fram namn på fiktiva personer som vi kan koppla våra egna känslor till. Vi kanske får fram Eva och Kristina som båda är lärare på mellanstadiet, men i förhållande till vår tjänst har helt olika upplevelser och förväntningar. Eva är den där totalt orädda personen som kämpar på och även om hon haft en massa problem på vägen så minns hon dem knappt. Kristina däremot är extremt känslig för hinder på vägen och kommer att lämna vår tjänst om det inte fungerar.

I vårt arbete med en webbplats tar vi fram ett antal personas med hjälp av intervjuer, enkäter mm och tillsammans med våra kunder prioriterar vi de personas vi tror är viktigast för vårt fortsatta arbete med tjänsten. Vi tar även hänsyn till de effektmål vi tagit fram när vi gör denna prioritering.

Hur skapar man personas?

Vi startar ofta med att identifiera befintlig kunskap inom organisationen. Finns det redan dokumenterade målgrupper så kan vi ofta starta med dem, annars kan vi ofta ganska snabbt identifiera målgrupperna baserat på kunskap om användarna inom organisationen. Det går även att ta fram målgruppsinformation genom Facebook, Google och andra tjänster lite beroende på hur många individer man interagerat med där.

Proto-personas

Steg 2 blir att skapa personas baserat på den interna kunskapen i organisationen, det finns ofta ganska mycket kunskap.

Vi försökar ta fram "hypoteser" om vilka pesonas vi har helt enkelt. Vilka behov och förväntningar har dessa på vår tjänst. Vilka problem har de? Kan vi kanske få fram riktiga citat från konversationer till kundtjänst etc så blir det ännu bättre.

Personas intervjuer

När vi har våra Proto-personas vill vi göra riktiga intervjuer med dem, man brukar säga att det krävs ungefär 5 intervjuer för att identifiera skillnader och för att kunna skapa olika personas inom en målgrupp. Det är givetvis också en resursfråga och det är bättre att genomföra en intervju än ingen.

När vi gjort våra intervjuer fyller vi på, ändrar och kanske skapar nya personas med vår nya kunskap.

Vad är personas

Kontakta oss gärna så berättar vi mer om personas!

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!