Vet du vad folk tycker om dig egentligen?

Vet du vad folk tycker om dig egentligen?

Matts Hildén
2020-05-13

En nylanserad webbplats är lite som ett nyfött barn, föräldrarna tycker att den/det är det vackraste, gulligaste och mest fantastiska som finns. Ett mirakel i en underbar dimma av rosa glädje efter all väntan! Till skillnad från ett nyfött barn ska ju dock en nylanserad webbplats, app eller annan digital lösning gå till jobbet direkt och börja leverera mot affärsmål. Och tänk om allt jobb lett fram till något som inte kan göra jobbet, eller som målgruppen, dess användare, inte gillar eller förstår? Det är tyvärr ganska vanligt om man inte gjort ett ordentligt jobb med användartester innan lansering. Vi på Digitalist hjälper våra kunder att säkerställa en god användarupplevelse kring nya webbsidor och tekniska lösningar för slutanvändare. Det här sker både inför stora lanseringar och löpande för att få in ovärderlig feedback från dem som verkligen räknas, användarna.

Som man frågar får man svar 

När det kommer till kvalitativa användartester av webbplatser vill vi undvika att kontaminera respondentens beteende med stress, ledande instruktioner och betungande förväntningar. Man vill få så ärlig feedback som möjligt. 

Därför använder vi oss ofta av en metod som, efter en kort och neutral introduktion, ger testpersonen enkla uppgifter att lösa. Sedan bara observerar vi, även om hen misslyckas. Uppgifterna kan vara till exempel att hitta ett visst innehåll, att genomföra ett köp eller liknande. När alla uppgifter har genomförts kan vi fråga om specifika saker som respondenterna kanske missat eller inte använt, tex ”Vad tror du att den här knappen betyder?”, ”Saknar du något här?”. Slutligen noterar vi “övriga kommentarer” om sådana finns.

Under testet kan respondenten observeras av testledare samt övriga intressenter i ett annat rum, via video och ljud. Respondenterna uppmanas att lösa uppgifterna, utan press på att de ska komma fram till “rätt svar”. Endast i fall då respondenterna kör fast, ges ledtrådar. Efter att respondenten lyckats eller misslyckats med uppgifter, kompletterar testledaren med frågor om hur respondenten saknar något, om denne skulle vilja att gränssnittet skulle kunna förändras för att vara tydligare eller enklare.

Urval

Vad beträffar kvantiteten gäller den gamla devisen, ju mer desto bättre, men av ekonomiska skäl vill man ju i allmänhet begränsa antalet intervjuer, eftersom varje timme kostar pengar.

Därför brukar vi börja med ett mindre antal, 5–10 personer, för att se om vi direkt får tydliga indikationer i någon riktning, exempelvis ”alla begår samma misstag” eller ”ingen fattar någonting”. I många fall kan detta, i kombination med UX-expertens omdöme räcka som underlag för en iteration. Är svaren motsägelsefulla, kan det vara ett tecken på att man bör genomföra fler användartester. Efter en iteration kan man genomföra ett nytt test.

Det är viktigt att inte bara genomföra tester på individer som har stor förförståelse för det som ska testas. Ett exempel är medarbetare, konsulter eller andra som har varit inblandade i produktionen av lösningen som ska testas. Det finns stor risk att de är lika jäviga som föräldrarna som tillfrågas om de tycker att deras nyfödda barn är gulligt.

Begränsningar

Ibland har man bra tillgång till testdeltagare, lokaler och teknik för testet. Ibland inte. Vi är vana att anpassa oss till olika förutsättningar, och det kan vara mycket värdefullt med tester och intervjuer på distans via videokonferens eller telefon. Man kan också kombinera kvalitativa tester med kvantitativa studier med hjälp av enkäter eller A/B-test, alltså att man till exempel exponerar olika grupper av användare för olika varianter av den digitala lösningen och sedan mäter hur de agerar.   

Exempel på leverabler

Digitalists ansvar kan vara att

  • tillhandahålla hårdvara och mjukvara som möjliggör studien
  • rekrytera respondenter utifrån listor med kontaktuppgifter
  • som testledare leda respondenterna genom de olika uppgifterna
  • dokumentera respondenternas beteende, vilka problem de stöter på, samt deras eventuella förslag på förbättringar
  • sammanställa en rapport som redogör för vilka funktioner och delar av användarens upplevelse (UX) som fungerar, respektive inte fungerar, samt förbättringsförslag.
  • Videoinspelningar i form av videofilmer

Mål

Ofta författas en sammanställning, en rapport, från användarstudien som ska ange vad som skulle kunna förbättras och vilka problem som behöver åtgärdas. Rapporten används som underlag för att ta beslut om vilka lösningar som ska utvecklas.

Kunder

Digitalist har framgångsrikt utfört både små och stora användartester för bland andra Unionen och Socialstyrelsen, i syfte att förbättra både publika och interna system. Kontakta oss för se vad vi kan göra för er!


No items found.

Hur gör man?

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

Tjänster

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Vilka kompetenser rekommenderar Digitalist att vi upphandlar?

Vid Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

Om ni väljer att använda standardtjänsten Matomo som molntjänst (Standard Matomo SaaS) så ingår uppsättningen av Matomo. Vi dimensionerar för antalet sidvisningar ni har samt inkluderar Matomos premiumplugins så ni får ett komplett analysverktyg.

Implementationsfasen handlar till största delen om att stötta er verksamhet konfigurera Matomo Tag Manager och ert tänk kring hur ni vill segmentera och rapportera er data. Självklart är vi med och utbildar er vid behov.

Kompetenser som vi rekommenderar:  
  • Webbanalytiker som är expert på Matomo
  • Projektledare
  • Utvecklare som vid behov kan migrera data från Google Analytics och även säkerställa att Matomo Tag Manager konfigureras upp korrekt samt att era frontendare bygger kod som är enkel att sätta upp mätning i

Vid on premise (er egen servermiljö)

Vill ni ha en skräddarsydd uppsättning on premise eller på annan infrastruktur som Kubernetes så kan vi även erbjuda det. För extremt stora installationer som för Arbetsförmedlingen eller Skatteverket har vi använt Kubernetes infrastrutur. Då har vi roller inom följande kompetensnivåer som kan behövas beroende lite på vad som ska göras.

Kompetenser som behövs:
  • Utvecklare - Anpassningar och automatisering
  • QA & Test - Testning
  • Teknisk Projektledare - Projektledning
  • DevOps - Uppsättning av tjänst
  • Support Manager - Ärendehantering
  • Applikationsexpert - Kravställning för uppsättning av tjänst
  • Webbanalytiker - För utbildningar, konsulttjänster och verksamhetsstöd. Uppsättning av mätning och kravställning mot verksamhetens mål.

Vilken konsultstöd behöver vi löpande för att kunna nyttja Matomo fullt ut?

Vår erfarenhet är att verksamhetsstöd i form av en Matomo- och webbanalysexpert som stöttar er kontinuerligt kommer göra så att ni kan nyttja Matomo på bästa sätt. Denne kan sedan ta den experthjälp som behövs av vårt Matomoteam vid behov.

Ny på Matomo

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Hur lång tid tar det för oss att komma igång med Matomo?

Det beror framför allt på om ni vill ha vår molntjänst för en standardiserad uppsättning eller om ni vill ha en on premise lösning.

Standard Matomo SaaS (vår molntjänst)

  • Aktivering av Standard Matomo SaaS:  < 1 vecka
  • Verksamhetsstöd (utbildning, Tag Management, Segmentuppsättning, etc): 5-8 veckor (1-2 dagar/vecka).
  • Migrering av Google Analytics: 2-3 veckor (2-3 dagar/vecka).
  • Löpande verksamhetsstöd enligt överenskommelse.

On premise (er egen servermiljö)

  • Beroende på komplexitet är vår erfarenhet att det krävs 4-12 veckor för att sätta upp Matomo så att förvaltningen är automatiserad i största möjliga mån samt att den övervakas korrekt. Ofta är On Prem lösningar betydligt mer komplexa. Låt oss prata om dina behov.

GDPR

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Vart lagrar Digitalist vårt data?

Vår driftpartner i Sverige är Elastx - en svensk ISO 27001-certifierad molnleverantör som har sin infrastruktur inom Sverige. Läs mer här Elastx.

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Utbildning

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Allmän

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Vad behöver Digitalist veta för att kunna lämna en offert?

För att kunna lämna en offert som möter era behov vi vill gärna var ni befinner er idag och hur ni vill jobba framåt med era webbapplikationer. Och enklaste sättet att ta reda på det är att vi tar ett kort möte. Inför det mötet är det bra om ni kan ta reda på (behöver absolut inte vara exakta tal):

  • Förväntat antalet sidvisningar/månad
  • Förväntat antal segment, events och användare

Det är också väldigt bra om ni har kunskap om er övergripande IT-strategi så att vi vet om det är vår molntjänst eller om det är en on premise lösning ni är intresserade av.

Vad har Digitalist för erfarenhet av Matomo?

Vi har jobbat med Matomo i över än 10 år. När vi började med mjukvaran hette den Piwik. Då det ligger i vårt företags DNA att hålla koll på intressanta öppen källkodsprojekt var vi mycket tidiga med att se möjligheterna med Matomo. Några exempel på vad vi gjort genom åren:

  • För Bostadsrätterna använder vi framgångsrikt Matomo för deras över 2000 sajter sedan snart 10 år tillbaka
  • Tillsammans med Skatteverket har vi utvecklat plugin för SDG exporter samt satt upp väldigt komplexa mätkonfigurationer på skattverket.se, läs mer här.
  • Arbetsförmedlingen hjälper vi förutom med spårning även med exporter av väldigt stora datamängder från deras Matomo installation, som vi förvaltar, till deras egna datasjö för att snabbare data analys.

Vilka Matomotjänster erbjuder Digitalist?

Vi erbjuder Matomo som en GDPR-säker molntjänst som täcker in allt ni behöver för att säkra att mätning och analys av era webbplatser hanteras tryggt och säkert på svensk infrastruktur. Tjänsten är installerad i en säker svensk driftsmiljö, där vi samarbetar med driftleverantören Elastx.

Vi tar det fulla ansvaret för att tjänsten är tillgänglig och följer de regler och förordningar som är gällande i Sverige. Det innebär bland annat att vi övervakar, uppdaterar och buggrättar befintliga miljöer för att säkerställa tjänsternas tillförlitlighet.

Vi kan även erbjuda Matomo on premise (installation, support och förvaltning i era servermiljöer), vilket kräver mer tid men ibland passar bättre beroende på er övergripande IT-strategi.

Vi erbjuder även webbstrateger och analytiker med djup kännedom om Matomo, som hjälper dig konfigurera spårning, upprätta mätplaner och tolka och föreslå åtgärder baserat på den data ni får in.

Vår Matomoleverans innehåller samtliga Matomos premium plugins som vi tycker är helt nödvändiga för dig som vill arbeta professionellt med Matomo.

  • A/B Testing
  • Activity Log
  • Cohorts
  • Custom Reports
  • Form Analytics
  • Funnels
  • Heatmap & Session Recording
  • LoginSaml
  • Media Analytics
  • Roll-Up Reporting
  • Search Engine Keywords Performance
  • Multi Channel Conversion Attribution
  • Users Flow
  • White Label

Vi har även utvecklat egna unika plugins.

  • Vår UserFeedback plugin gör det möjligt att när du vill trigga frågor till dina användare för att få mer kvalitativ data som kompletterar statistiken.
  • Vår Single Digital Gateway plugin gör det enkelt för myndigheter att rapportera via SDG-formatet.

Kontakta oss för att veta vilka fler plugins vi har utvecklat.

Självklart erbjuder vi även utbildningar och kurser, skräddarsydd användarsupport och konsultation.

Plugins

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Tips och råd

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Är det möjligt att exportera data till en datasjö?

Ja, Matomo stödjer export av rådata via ett API-gränssnitt. Det är väldigt enkelt att använda. Dock bör ni vara medveten om att det kan finns begränsningar i hur stora utdrag som kan göras. Då finns det andra sätt att lösa det på vilket vi har hjälpt bland annat Arbetsförmedlingen med.

Två alternativ:

  1. Hur exporterar jag rådata från Matomo (users, actions, clicks)?
    Denna metod kräver mycket resurser från plattformen och kan medföra komplikationer.  Det är det inbyggda stödet i Matomo som används. Länk
  2. Hur exporterar jag rådata från Matomo till mitt data warehouse?
    Denna metod kräver en större arbetsinsats. Länk

Hur kommer man igång med Matomo?

  1. Installera Matomo
    Matomo är ett system som behöver finnas i en servermiljö.
    I en Matomo-installation kan ni skapa flera webbplatser
    Grundinstallation är open source och är därmed fri från licenskostnader.
  2. Konfigurera Matomo
    En stor fördel med Matomo är att man kan anpassa systemet precis efter de behov man har. Detta gör att vi fullt ut kan stödja GDPR med Matomo.
  3. Sätt upp spårning av din webbplats
    I Matomo kan man samla in data om besökarna på flera sätt:
    - Genom ett javascript - som fångar sidvisningar (och vissa typer av event som tex nedladdningar)
    - Genom en TagManager (rekommenderat) -som precis som skriptet ovan kan fånga sidvisningar och event, men som erbjuder en stor verktygslåda för att sätta upp väldigt anpassad spårning
    - SDK för mobil appar
    - Via Loggfiler på servern
  4. Skapa rapporter och segement
  5. Skapa mål och funnels
  6. övervaka insamling av PII
  7. Komplettera med kvalitativ data
  8. förändra, mät igen och repetera

Gå på lärken här under så du får ta del på hela processen...

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

User Feedback

No items found.

Tag Manager

No items found.

Felsökning

No items found.

Another Test Item

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Hur skickar vi statistik till Europeiska kommissionen enligt SingleDigitalGateway (SDG)?

Vi har utvecklat två pluginer för Matomo för att stödja den nya EU-förordningen, Single Digital Gateway(SDG), läs mer här. Det första pluginet heter SingleDigitalGateway och den är byggd i enlighet med kraven från EU-kommissionen, för att skicka in kvantitativa rapporter baserad på besöksstatistik i Matomo. Er superanvändare i Matomo kan då definiera vilka URL:er som datat ska skickas för samt er unika API nyckel.

Det andra pluginet heter UserFeedback och ger stöd för att samla in den kvalitativa analysen med hjälp av formulär som bäddas in på er sajt med Matomo Tag Manager (MTM). För att sända insamlad data till EU-kommissionen så krävs SDG pluginet.

För utvecklingen av dessa plugin så har vi samarbetat med Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Vi har även varit delaktiga i DIGG:s samarbetsrum tillsammans med andra myndigheter. Önskemål om nya funktioner tillkommer tätt och vi jobbar löpande med förbättringar.

Vi har även utvecklat en PHP klient för att koppla din analysplattform från SDG. Du hittar klienten här.

Installeras med composer: composer require digitalist/sdg-php-client

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Test FAQ Category

Hur gör man när man hittar persondata i sin webbanalys?

Matomo och persondata incidenter

Om du använder Matomo har du ett antal verktyg som hjälper dig att hantera dessa situationer.I Matomo kan du nämligen genom gränssnittet rensa bort de besök (visits/sessioner) som innehåller persondata och därigenom minska spridningen / skadan.

Så här gör du för att ta bort data i Matomo

Den enkla processen man behöver följa är:

1. Rensa bort data i visitor loggen.

2. Invalidera rapporter - Dvs processa om de aggregerade rapporterna så att data även försvinner från dessa.

3. Testa och validera (repetera 1 & 2) om du hittar mer data.

Är det möjligt att migrera befintlig statistik från Google Analytics?

Ja, det är möjligt att importera data från Google Analytics med hjälp av ett plugin, GoogleAnalyticsImporter - https://matomo.org/docs/google-analytics-importer/

Det kräver normalt handpåläggning för att det ska fungera.

Matomo vs Google Analytics - vad skiljer verktygen åt?

Det faktum att Matomo en gång skapades för att vara ett open source alternativ till GA innebär att väldigt mycket saker i plattformarna är lika, framförallt när det kommer till hur mätning görs. Har du arbetat med GA kommer du snabbt känna igen dig i Matomo.

  • En Property i GA kallas Website i Matomo
  • Users i GA heter Visitors i Matomo
  • Sessioner i GA heter Visits i Matomo
  • Pageviews och Event finns i Matomo också och fungerar mycket likt GA.
  • Landing pages i GA heter Entry pages i Matomo
  • Exit pages finns i Matomo också
  • Site search finns i Matomo också
  • Båda platformarna tillåter Custom Dimensions
  • Båda plattformarna erbjuder Segmentering av användare
  • Kampanjtaggar fungerar i Matomo också
  • Du kan integrera Google Search Console i Matomo för att få mer detaljerad info om organiska sökningar

Hur hanterar Digitalist personuppgifter?

Vi upprättar ett Personuppgiftsbiträdesavtal (DPA) med er så ni kan vara säkra på att ni är i trygga händer. Vidare har Matomo inbyggda funktioner för att gallra personuppgifter, anonymisera IP-adresser, tillgodose GDPR-principerna om interoperabilitet, användarnas rättighet att bli glömda m.m.

Vi kan även erbjuda övervakning av PII-data och generera automatisk larm till våra incidentkanaler.

Hur genomförs utbildningen i Matomo?

Vi har genomfört många halvdags- och heldagsutbildningar genom åren. Vi tar fram det upplägg som passar er bäst. Utbildningar kan genomföras under ett eller flera tillfällen, men allra helst genom att vi arbetar praktiskt med verkliga exempel och behov.

Kontakta oss om ert nästa projekt!

Vill du prata med en kundansvarig direkt? Klicka här! För jobb eller praktik klicka här!